قرارهای بی قرار

ساخت فیلم سیاسی در سینمای ایران اگرچه مسبوق به سابقه است،اما هیچ وقت به عنوان جریان مشخص و آگاهانه نبوده است.یعنی طی ده ها سالی که هنر7 در ایران حیات یافته«به خصوص بعد از انقلاب»آثاری به شکل پراکنده با موضوعات سیاسی ساخته شده است،اما این فیلم ها سوژه های متفاوتی داشته و به جریان تبدیل نشده است.

یکی از تبعات فرهنگی فتنه 88 تولید یک جریان جدید سینمایی است که می توان آن را سینمای سیاسی دانست.این فیلم ها که حول انتخابات 88 و مسائل بعد از آن ساخته شد دارای هویت مشخصی هستند.

فیلم هایی چون "پایان نامه" "گزارش یک جشن" "اخراجی ها 3" "خیابان های آرام" با دست مایه های قرار دادن حوادث سال 88 ساخته شدند.اما هر یک از این فیلم ها نیز در بخش هایی(محتوا-فیلم نامه-ساختار)رنج می بردند و نا بالغ و کـال بودند.

این روند در 30 جشنواره فیلم فجر هم با نمایش چند فیلم سیاسی ادامه داشت که همه آن ها به غیر از یک اثر حرف تازه ای برای گفتن نداشتند.آن استثنا هم فیلمی نبود جز"قلاده های طلا".یک فیلم سیاسی علیه اتاق فکر فتنه.

که البته در جشنواره به طور خیلی محدود نمایش داده شد که آن هم با فشار افراد حزب الله به نمایش درآمد.و حتی فیلم را از بخش مسابقات حذف کردند..

قلاده های طلا هم در بستر ساختار و روایتی برتر و قابل دفاع شکل گرفته و هم محتوایی افشاگر دارد،هرچند همه واقعیت های سال 88 الخصوص سران و حامیان جریان فتنه را نمی گوید؛اما ناگفته های جدیدی را در این زمینه بر ملا میکند.

آنچه قلاده های طلا را نسبت به فیلم های دیگر متفاوت کرده نگاه حق طلبانه و منصفانه و بی طرف است.و در عین حال نگاه معترضانه نسبت به جاسوس ها و لیدرهای اغتشاشات کرده است که آمده اند تا آرامش جامعه را برهم بزنند.و همچنین رویکردی دلسوزانه درباره عوامی که فریب فتنه گران را خوردند را نشان می دهد.

این فیلم مسائل سال 88 را از 2 محور نشان می دهد:از یک طرف شاهد طرح های گروه های برنداز هستیم که از سیستم جاسوسی  انگلیس دستور میگیرند و در پی آشوب هستند.انها در یک خانه تیمی هستند و با رهبری یکی از ماموران ام آی6 برنامه های خود را اجرا می کنند.دراین خانه منافقین،مارکسیست ها،سلطنت طلب ها،همجنس گراها،عوامل سفارت انگلیس حضور دارند.

در این بین آن ها با همه اختلافاتی که باهم دارند با یکدیگر متحد شده اند و با رمز تقلب بزرگ فتنه را دامن زدند.

اما از طرف دیگر فیلم شاهد هستیم که یک تیم اطلاعات در تقابل با این خانه تیمی است.که در خود تیم اطلاعات یکی از ماموران با عوامل انگلیس در ارتباط است ونشان می دهد که منافقین در نیروهای خودی نفوذ کرده اند.

فیلم در این بخش از روایت خود به نوعی به نیروهای درون نظام  از نفوذ عوامل دشمن و مسائلی که منجر به تعلل در مبارزه با فتنه می شود،هشدار می دهد.

قلاده های طلا نشان می دهد می توان با استفاده از مضامین سیاسی،بی آنکه اسیر ابتذال شود،جذاب باشد.

انتخاب ژانر معمایی برای تعریف داستانی درباره فتنه88 یک انتخاب هوشمندانه و مناسب است،چون این ژانر فابلیت بهتری برای بیان روایت سیاسی و جاسوسی و همچنین ایجاد هیجان سینمایی دارد.

این فیلم اغلب لحظه هایش در التهاب می گذارد و ریتم بازی بازیگران و موسیقی و..این هماهنگی را ایجاد می کند که بیننده تا لحظه آخر درگیر فیلم باشد.علاوه بر این،خلق و بازسازی صحنه های درگیری و نا آرامی ها خیابانی به خوبی تهیه دیده شده و با تصاویری که از آن روزها باقی مانده چندان فرق نمی کند.

البته فیلم ضعف هایی دارد که قوت گارگردانی و فیلم نامه آن ها را پوشش داده است.

 

در مجموع اینکه فیلم قلاده های طلا یک دستاورد تازه برای سینمای کشورمان به حساب می آید و می توان گفت این فیلم می تواند مقدمه ای برای تولید آثار سیاسی بیدارکننده و روشنگر بود و می توان آن را الگو قرار داد.آثاری که می تواند پویایی را در هنر هفتم سینمای ما افزایش بدهد و موجب بالا رفتن سطح آگاهی جامعه شوند.





نوع مطلب : سیـاسی، فرهنگی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط : قلاده های طلا،
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ

بالتــــــ شکستــه است اگـــر
غمتـــــــ مبــاد
شهادتـــــ بال نمی خواهـــد..حـــــــــال می خواهد
حال را پس از شهادتــــــ می دهند
نه پیش از آن...
مدیر وبلاگ : سجاد كریمى
نظرسنجی
نظر شما در مورد وبلاگ؟







نظر شما در مورد وبلاگ؟







جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

                    
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic